По случай 10-годишнината от откриването на късноантична крепост с оброк Цари Мали Град, Софийската опера и балет представи операта „Рилския пустинник” | Община Самоков

По случай 10-годишнината от откриването на късноантична крепост с оброк Цари Мали Град, Софийската опера и балет представи операта „Рилския пустинник”

По случай 10-годишнината от откриването на късноантична крепост с оброк Цари Мали Град, Софийската опера и балет представи операта „Рилския пустинник”, посветена на българския светец и лечител Свети Иван Рилски – Чудотворец. Постановката бе уникално преживяване за всички присъстващи. Режисьорът и директор на Софийската опера и балет Пламен Карталов бе използвал цялото пространство като автентичен декор и въздействащо съчетание с представената опера. Произведението, посветено на подвига на възвисен човек и покровител на държавата ни, светецът Йоан Рилски, сякаш оживя в античното пространство. Операта е направена по музикалната поема „Рилският пустинник“, създадена от стиховете на писателя Тихомир Павлов и музиката на композитора отец Кирил Попов.
Изборът Цари Мали Град не е случаен, тъй като крепостта е част от Поклонническия път, по който са пренесени мощите на светеца от Велико Търново до Рилския манастир.
Официални гости бяха игуменът на ставропигиалната Рилска обител Негово Преосвещенство Адрианополски епископ Евлогий, главният секрерат на Светия синод Мелнишкият епископ Герасим, кметът на община Самоков Владимир Георгиев и генералният директор на Българска телеграфна агенция Кирил Вълчев. Домакинът, директорът на исторически музей – Самоков, приветства гостите, като сподели, че за изминалите 10 години крепостта е посетена от близо 2 млн. души. Той разказа каза, че църквата на крепостта, също обновена от десет години, е приела да пренощуват мощите на свети Иван Рилски при пренасянето им от Велико Търново до Рилския манастир. Тогавашния презвитер Йоан от село Белчин организира жителите на селото буквално за няколко дни да изградят една малка средновековна църква върху руините на по-ранните християнски църкви, като така приема мощите по пътя им за Рилската обител.
Постановката остави без дъх публиката и дълго, след краят й, аплодисментите не стихваха.